پایداری هیجانی چیست؟

پایداری هیجانی
   

پایداری هیجانی به معنی آزادی نسبی از صعود و افول شدید عاطفی و هیجانی است. افراد با ثبات عاطفی امروز احساسات مثبت و احساسات منفی را برای یک فرد خاص نشان نمی دهند. افراد پایدار به دلایل جزئی معمولا از فوران های شدید هیجانی و یا جزر و مدی رنج نمی برند. افراد پایدار معمولا از تحمل بسیار زیادی برخوردار هستند و می توانند بسیاری از شکست ها را بدون ناراحتی زیاد تحمل کنند و مقاومت کنند. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به صورت همه روزه حتی در ایام تعطیل نیز از خدمات سایت زندگی ما برخوردار شوید.

بررسی پایداری هیجانی

اما در مقابل احساسات کسانی که پایداری هیجانی را تجربه می کنند، مانند یو یو بالا و پایین می شوند، به همین ترتیب وظیفه و تکلیف دیگران با آنها روشن نیست. آنها خیلی ناپایدار هستند که ممکن است در هر لحظه منفجر شوند. بی ثباتی های احساسی زمانی که با مخالفت روبرو می شوند بسیار ناراحت کننده می شوند و همدردی دیگران برای مقابله با آن ها دشوار است.

در واقع پایداری هیجانی یک اختلال است که منجر به خشم ناخوشایند، همدلی مزمن و سرعت بالا نوسانات خلقی می شود. تنوع احساسی بالا و شدت عاطفی بالاتر از دیگر افراد، نشانه هایی از این نوع بی ثباتی هستند. بیماران با بی ثباتی عاطفی یا هیجانی حساسیت شدید به محرک های احساسی دارند. افراد نا پایدار در روابط خود با دیگران دچار مشکل می شوند، زیرا رفتار آن ها باعث احساسات شدید و درگیری های جدی می شود.

پایداری هیجانی

شناخت اختلال پایداری هیجانی

در موارد بسیار شدید، بی ثباتی عاطفی(ناپایداری هیجانی)، اختلال دوقطبی نامیده می شود، که در آن فرد از طریق افسردگی می رود و در عین حال از دوره شور و تغییرات بسیار شدیدی در حالت، احساس و هیجان او رخ می دهد. برای شناخت پایداری هیجانی موقعیت های بسیاری را می توان توصیف کرد که نشان دهنده بی ثباتی عاطفی در روابط است. ضمنا می توانید برای آگاهی بیشتر در این خصوص از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید و به صورت تلفنی از خدمات مشاوران و روانشناسان بهره مند شوید.

افرادی که هوش هیجانی بالاتری دارند می توانند احساسات خود را راحت تر از دیگران کنترل کنند. آنها قدرت بیشتری دارند تا احساسات خود را تسخیر کنند .

افراد نا پایداری هیجانی هنگامی که راننده پس از روشن شدن چراغ سبز به سرعت حرکت نمی کند، در هنگام رانندگی بوق می زند و توهین می کند. این افراد زمانی که طرف مقابلشان خیلی دیر بر سر قرار حاضر می شوند خیلی ناراحت می شوند یا زمانی که وضعیت به همان اندازه که می خواهند نیست. آنها تحمل کمی برای کودکان دارند و زمانی که با سر و صدا و یا اغتشاش مواجه می شوند عصبانی می شوند.

انواع پایداری هیجانی و هیجان

هیجان و احساسات در روانشناسی معمولا به احساسات، واکنش های عاطفی اشاره دارد. هر هیجان دارای سه جزء اساسی است:

  • مولفه های شناختی، افکار، باورها و انتظارات که نوع و شدت پاسخ های احساسی را تعیین می کنند.آنچه که برای یک فرد فوق العاده لذت بخش است ممکن است برای دیگران خسته کننده یا آزار دهنده باشد.
  • مؤلفهٔ فیزیولوژیکی که شامل تغییرات جسمی در بدن است. به عنوان مثال، زمانی که بدن توسط ترس یا خشم احساسی تحریک می شود، ضربان قلب افزایش می یابد، مردمک چشم ها گشاد می شوند و میزان تنفس افزایش می یابد. اکثر پایداری هیجانی شامل انسداد کلی و غیر اختصاصی سیستم عصبی هستند.
  • مولفه رفتاری به حالت های مختلف احساسی اشاره دارد. بیان صورت، حالت بدن و حرکات بیانگر و آهنگ های صوتی، با خشم، لذت، شادی، غم و اندوه، ترس و تغییر هیجان.

صورت مهم ترین شکل روابط عاطفی هستند. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که برخی از جلوه های ویژه چهره ذاتی هستند و بنابراین آنها را در سراسر جهان می شناسند. هیجان ها شامل الگوهای واکنش های فیزیولوژیکی و رفتارهای خاص هستند. در حقیقت و در واقع غالباً از نظر مردم هیجان همان احساسی است که به فرد دست می‌دهد ، اما هیجان یک رفتار است، نه یک تجربه خصوصی و پدیده ای که نقش مهمی در بقا نوع و تولید مثل دارد. از علائم آن می توان به افزایش ضربان قلب و فشار خون بالا اشاره کرد.

بررسی دوره سالمندی و پایداری هیجانی

به طور کلی، مطالعات نشان می دهد که شدت تجربه هیجان با بالا رفتن سن کاهش می یابد. با گذشت زمان، هیجان از یک طرف به سمت بعدی بیشتر و بیشتر می شود و از سوی دیگر تحت کنترل قرار می گیرد. افراد سالمند، در مقایسه با افراد جوانتر، معمولا احساسات خود را پایدارتر و واکنش عاطفی و پایداری هیجانی آنها نسبتا متوسط هستند.

مقالات پیشنهادی مجیب

رابطه افزایش سن و هیجان

در واقع، هیجان افراد با افزایش سن کاهش می یابد. اشتیاق انرژی عاطفی عظیم در سن جوانی با خویشتن داری در دوره میان سالی و پیری جایگزین می شود. محققان دریافتند که زوج های بزرگتر متوجه شدند که در صورت درگیری در رابطه خود، آنها کمتر از زوج های میانسال از خود :

  • علاقه
  • حس شوخ طبعی
  • خشم
  • نفرت
  • خصومت

نشان می دهند و گله گذاری می کنند، اما از سوی دیگر، زوج های بزرگتر احتمال بیشتری برای نشان دادن عشق نسبت به زوج های میانسال دارند. این یافته نشان می دهد که برخی از پایداری هیجانی های مثبت ممکن است از افت عمومی مرتبط با سن در بیان احساسات و عواطف منع شود. جهت دریافت مشاوره از مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب می توانید در تمام ایام هفته بدون داشتن مشکل حمل و نقل و ترافیک به صورت تلفنی اقدام نمائید.

پایداری هیجانی

هوش عاطفی و پایداری هیجانی

افرادی که هوش هیجانی بالاتری دارند می توانند احساسات خود را راحت تر از دیگران کنترل کنند. آنها قدرت بیشتری دارند تا احساسات خود را تسخیر کنند و اجازه ندهند احساساتشان فراتر از آنچه ضروری است و در سطح شدید عمل کنند یا عقب ماندگی عاطفی داشته باشند.

آنها توانایی و مهارت زیادی برای کنترل احساسات خود و پایداری هیجانی دارند و در اغلب موارد از این مهارت ها به سرعت استفاده می کنند. آنها به راحتی خشم خود را کنترل می کنند و در مسیر درست هدایت می کنند تا تخلیه شوند و به نتیجه مناسب برسند. زود دچار استرس و اضطراب نمی شوند و در این صورت می دانند که چگونه صلح را حفظ می کنند.

هموطنان گرامی می توانند برای کسب اطلاعات لازم در رابطه با پایداری هیجانی همه روزه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب حتی در ایام تعطیل با سایت زندگی ما تماس گرفته و از خدمات متخصصین و مشاوران ما به صورت تلفنی بهره مند شوند. جهت برقراری تماس از سراسر ایران بدون گرفتن کد یا زدن صفر از شماره زیر استفاده نمائید. شماره تماس:zendeghima.ir

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه