تکنیک های رهاسازی و آرام سازی (relaxation)

تکنیک های رهاسازی
   

تکنیک های رهاسازی با استفاده از پاسخ آرام بخش بدن برا ی کاهش استرس استفاده می شوند. برای بسیاری از ما, آرامش به معنی وقت صرف کردن در مقابل تلویزیون در پایان روز استرس زا است، اما این کار کمی برای کاهش اثرات مضر استرس می باشد.

برای مقابله با استرس به طور موثر, ما باید پاسخ آرامش طبیعی بدن را فعال کنیم. شما می توانید با تکنیک های آرام سازی مانند تنفس عمیق, مراقبه, تمرینات ریتمیک و یوگا این کار را انجام دهید. قرار دادن این فعالیت ها د ر زندگی شما می تواند به کاهش استرس روزانه کمک کند, انرژی و خلق و خوی شما را افزایش دهد و سلامت روحی و جسمی شما را بهبود بخشد.

|تکنیک های رهاسازی|تکنیک های رهاسازی و آرام سازی|پاسخ تکنیک های رهاسازی|

مدت زمان مطالعه: ۸ دقیقه

پاسخ تکنیک های رهاسازی چیست؟

هنگامی که تنش سیستم عصبی شما را غرق می کند, بدن شما با مواد شیمیایی که شما را برا ی مبارزه با فرار آماده می کند, سیل می کند. این پاسخ استرس می‌تواند در شرایط اضطراری که در آن شما باید سریع عمل کنید, به نجات شما می آید. اما وقتی که آن را به طور مداوم توسط تنش های زندگی روزمره فعال می کنید می تواند پاسخ بدن شما را پایین بیاورد و سلامت احساسی و جنسی شمارا به خطر بیندازد.

هیچ کس نمی تواند از تمام استرس ها اجتناب کند, اما شما می توانید اثرات مضر آن را با یادگیری نحوه تولید پاسخ آرام که به صورت استراحت عمیق است با آن مقابله کنید. پاسخ آرام ترمز را بر استرس قرار می دهد و بدن و ذهن شما را به حالت تعادل منتقل می کند.

هنگامی که پاسخ رهاسازی آرامش انجام می شود:

شما ضربان قلبتان کاهش می یابد.

تنفستان آهسته تر و عمیق تر می شود.

فشار خون افت می کند و یا تثبیت می شود.

عضلات استراحت می کنند.

جریان خون به مغز افزایش می یابد.

علاوه بر اثرات فیزیکی آرام بخش, تکنیک های رهاسازی نیز می تواند انرژی و تمرکز را افزایش دهد, با بیماری مبارزه کند, باعث تسکین درد شود. هر کسی می تواند با تمرینات منظم این مزایا را به دست آورد. برای مثال, ماساژ های حرفه ای یا جلسات طب سوزنی ممکن است برای بسیاری از روش های آرام بخش به شما کمک کند.

سایت زندگی ما هم می تواند به شما تکنیک های آرام سازی و رهاسازی را یاد دهد که چگونه در برخورد با مشکلات و اضطراب بتوانید با آنها مقابله کنید و آرامش را به خود و زندگیتان بازگردانید.

مهم است که به یاد داشته باشید این که به سادگی بر روی نیمکت, خواندن و یا تماشای تلویزیون مشغول هستید به علت پاسخ های آرام بخشی است که بدن شما تولید می کند. برا ی آن شما باید به طور فعال عمل تکنیک آرام سازی را تمرین کنید.

تکنیک های رهاسازی

پیدا کردن تکنیک آرام سازی که برای شما مناسب باشد

هیچ تکنیک آرام سازی وجود ندارد که برا ی همه مناسب باشد. روش آرام سازی مناسب یکی که طنین انداز با شما و متناسب با شیوه زندگی شما باشد. چگونگی واکنش به استرس نیز ممکن است بر روی تکنیک آرام سازی که برا ی شما مناسب است تاثیر بگذارد.

پاسخ مبارزه: اگر تمایل به عصبانیت, تحریک یا فشار خون دارید, بهتر است از فعالیت های امداد رسانی که باعث آرامش شما می شوند مانند مدیتیشن, آرامش عضلات پیشرونده, تنفس عمیق یا تصاویر هدایت شده که بهتر عمل می کنند, استفاده کنید.

پاسخ فرار: اگر تمایل به افسردگی, بیرون زدن و یا تحت فشار استری دارید, بهتر است به فعالیت های تسکین دهنده استرس که باعث تحریک و تقویت سیستم عصبی شما می شوند, مانند تمرینات ریتمیک, ماساژ, تمرکز ذهنی یا قدرت یوگا است, استفاده کنید.

پاسخ بی حرکتی: اگر در معرض استرس چیزهایی را تجربه کرده اید یا نوعی از تروما ر اتجربه کرده اید. چالش اول این است که ابتدا سیستم عصبی خود را به یک مبارزه یا فرار دعوت کنید. برا ی انجام این کار, فعالیت بدنی را انتخاب کنید که هردو دست و پا خود به اجرا درآورید. و با ذهن خود تمرین کنید و تمرکز خود را بر احساسات اندام خود در حرکت وادارید.

تنفس عنیق در رهاسازی آرامش

تمرکز خود را بر نفس کامل, پاک کردن و تنفس عمیق که یک تکنیک های رهاسازی ساده اما قدرتمند است. این یادگیری آسان است, که می تواند تقریبا در هر جایی انجام شود و راه سریع برا ی کنترل سطح استرس شما را فراهم کند. تنفس عمیق, سنگ بنای بسیاری از رفتارهای آرام بخش دیگری است, و می توان با عناصر آرام بخش مانند آروماتراپی و موسیقی ترکیب شوند. در حالی که برنامه ها و دریافت ها ی صوتی می توانند شما را از طریق فرآیند هدایت کنند.

نحوه تمرین تنفس عمیق برا یرای رهاسازی آرامش

کلید تنفس عمیق است که عمیقا از شکم نفس بکشد و هوا را در داخل رقیق کند. وقتی نفس های عمیق از شکم به جا ی نفس های کم عمق از قفسه سینه بالا باشد, اکسیژن بیشتری دریافت می کنید, کم تر, کوتاه تر باشد احساس اضطراب می کنید.

پشتت سر خود را به راحتی ببندید. یک دست بر روی قفسه سینه و دست دیگر را بر روی معدتان قرار دهید.

اگر در هنگام نشستن دچار تنفس از شکم خود شوید, سعی کنید از خواب بیدار شوید. یک کتاب کوچک روی شکم خود بگذارید و نفس بکشید.

مرکز روانشناسی تلفنی مجیب

مرکز روانشناسی مجیب تمام تکنیک های رهاسازی و آرام‌سازی را از راه های مختلف و متناسب با هر کس به شما آموزش خواهد داد. شما می توانید به صورت تلفنی با این مرکز مجیب تماس بگیرید و مشکلات خود را تلفنی و بدون حضور در مرکز با مشاوران در میان بگذارید. تا آنها بتوانند مشاوره خوبی را به شما با توجه به سن و شرایط زندگیتان به شما بدهند.

مرکز مشاروه مجیب همه روزه حتی در ایام تعطیل هم از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب در خدمت شما عزیران می باشد و به شما کمک می کند  تا با یادگرفتن پاسخ های آرام بخش بدن با ترس ها و اضطراب ها ی خود مقابله کنید و تا حد امکان آنها را درمان کنید و درمان را در همین جا به پایان برسانید تا دیگر نیاز به درمان های جدی تر برا ی شما به وجود نیاید.

شماره تماس سایت زندگی ما zendeghima.ir است.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه