مشاوره انتخاب رشته کنکور دکتری

مشاوره کنکور دکتری
   

رتبه و تراز داوطلب در انتخاب رشته کنکور دکتری چه تأثیری دارد؟

اهمیت کارنامه داوطلبان، در انتخاب رشته کنکور دکتری وقتی معنا پیدا می کند که رتبه و تراز را شامل می شود، طوریکه معیاری برای سنجش داوطلبان در کنکور دکتری می باشد. بهتر است تعریف مختصری از رتبه و تراز داشته باشیم:

رتبه همان ترتیب داوطلبان و تراز آن ها، که اختلاف علمی آن ها را رسانده است.

تراز نشان دهنده اختلاف علمی داوطلبان در درصد دروس پاسخ داده شده می باشد.

کلمات کلیدی:( مشاوره انتخاب رشته| انتخاب رشته کنکور دکتری | کنکور دکتری|مشاوره دکتری)

مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

نکته: رتبه و تراز در آزمون دکتری اهمیت زیادی دارد. طوریکه اختلاف بسیار اندک در رتبه می تواند شهر و رشته قبولی را تغییر دهد.

هنگام انتخاب رشته کنکور دکتری، بهتر است داوطلبان ابتدا کارنامه شرکت کنندگان سال گذشته را بررسی و انتخاب های آن ها را با توجه به رتبه و تراز، با کارنامه خود مقایسه کنند. زیرا با دیدن اطلاعات کارنامه متقاضیان دکتری سال های گذشته به صورت تقریبی، از رتبه و تراز خود اطلاع پیدا می کنند و می توانند با دید واقع بینانه ای انتخاب رشته خود را انجام دهند.

نکاتی که برای انتخاب رشته کنکور دکتری باید بدانید

رعایت بعضی نکات در زمان انتخاب رشته کنکور دکتری ضروری است که تعدادی از مهم ترین ها را در این بخش برایتان شرح می دهیم:

 روی رتبه آزمون کتبی زیاد حساب نکنید و عاقلانه انتخاب کنید

این توصیه بیشتر برای داوطلبانی است که رتبه های عالی گرفته اند. با داشتن رتبه یک رقمی قبولی شما در دانشگاهی مانند شریف یا تهران تضمین شده نیست. پس سعی کنید بدون توجه به رتبه خود دست به انتخاب بزنید. زیرا شرایط آزمون دکتری با آزمون های کارشناسی یا ارشد متفاوت است و تنها رتبه یک رقمی نمی تواند ضامن قبولی باشد.

معمولا بعد از گذشت چند روز از انتشار دفترچه و شروع انتخاب رشته، رشته های اعلام شده دچار تغییر می شوند. برخی رشته ها اضافه می شوند، برخی رشته ها حذف می شوند و ظرفیت بعضی از آن ها تغییر می کند. اصلاحیه های دفترچه انتخاب رشته را مثل اصل دفترچه با دقت مطالعه نمایید و در صورت نیاز انتخاب رشته خود را ویرایش کنید.

 قدر دانشگاه محل تحصیل خود را بدانید و برایش اولویت قائل شوید

همیشه دانشگاهی که دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد را در آن  گذرانده اید در نظر داشته باشید و به آن توجه کنید. آشنا بودن با اساتید و فضای آموزشی و حتی کارمندان و کادر دانشگاه، قطعا تأثیر مثبتی در ارزیابی درست شما دارد. قدر این دانشگاه ها را بدانید و آن ها را کوچک نپندارید. و سعی کنید در انتخاب رشته کنکور دکتری، برای این دانشگاه ها اولویت بالایی قائل شوید. فقط تجربه است که بعضی از این نکات را به شما ثابت می کند.

 

انتخاب رشته کنکور دکتری

به گرایش رشته خود اهمیت زیادی بدهید

در رشته های علوم انسانی مانند مدیریت، علوم اجتماعی، علوم سیاسی و فیزیک که داوطلبان می توانند از گرایش های مختلف دست به انتخاب بزنند، بهتر است گرایش مرتبط و متناسب با دوره های قبلی خود را در اولویت قرار دهید و ابتدا آن ها را انتخاب کنید. زیرا در جلسه مصاحبه، اصولا اساتید تفکر خوب و مثبتی از داوطلبانی که می خواهند تغییر رشته یا گرایش بدهند ندارند. مگر اینکه دلایل منطقی درست و پشتوانه علمی بسیار مناسب داشته باشید.

اصلاحیات دفترچه را حتما بخوانید

معمولا بعد از گذشت چند روز از انتشار دفترچه و شروع انتخاب رشته، رشته های اعلام شده دچار تغییر می شوند. برخی رشته ها اضافه می شوند، برخی رشته ها حذف می شوند و ظرفیت بعضی از آن ها تغییر می کند. اصلاحیه های دفترچه انتخاب رشته را مثل اصل دفترچه با دقت مطالعه نمایید و در صورت نیاز انتخاب رشته خود را ویرایش کنید.

به چند برابر ظرفیت ها دقت کنید و ناامید نباشید

اگر رتبه تان بالا است ناامید نباشید. مخصوصا اگر رزومه آموزشی پژوهشی مناسبی دارید. در سال های قبل بعضی از دانشگاه ها تعداد زیادی از داوطلبان کنکور دکتری را دعوت به مصاحبه می کردند. پس اصلا بعید نیست شما هم امکان ثبت نام در مصاحبه دانشگاه مورد علاقه تان را پیدا کنید.

از همین الان خود را در جلسه مصاحبه تصور کنید

متاسفانه اتفاق بدی که در جلسات مصاحبه می افتد این است که اساتید مصاحبه کننده در خصوص انتخاب های دیگر داوطلبان سوال می کنند و گاهی اوقات از او میخواهند در مورد انتخاب های دیگر خود توضیح دهد. اگر انتخاب های دیگرتان از همان گرایش نباشد باید به نحوی اساتید را توجیه کنید که تصور نکنند هدف مشخصی از تحصیل ندارید. درنتیجه از همان زمان انتخاب رشته، روی دلایل منطقی انتخاب های خود فکر کنید و بعد انتخاب کنید.


درمورد مشاوره انتخاب رشته کنکور سایت زندگی ما بیشتر بخوانید.

مقاله انتخاب رشته کنکور آزاد را هم بخوانید.

شاید مطالعه درمورد مشاوره انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد برای شما جذاب باشد.


نحوه انجام انتخاب رشته کنکور دکتری

۱) داوطلبان برای اطلاع از اینکه در چه دوره هایی مجاز به انتخاب رشته هستند باید کارنامه خود را مطالعه کنند. ممکن است داوطلبان کنکور دکتری در دوره های روزانه، بورس خارج از کشور و یا دوره های غیر روزانه مانند دانشگاه پیام نور، دانشگاه آزاد، دانشگاه غیرانتفاعی و پردیس های خودگردان مجاز شده باشند. همچنین ممکن است داوطلبان هم در دوره های روزانه و هم در دوره های غیر روزانه مجاز به انتخاب رشته شده باشند. و گاهی نیز ممکن است فقط در دوره های غیرروزانه مجاز به انتخاب رشته شده باشد.

۲)هر داوطلب می تواند باتوجه به مجاز بودن در دانشگاه های روزانه و یا غیر روزانه، ۵۰ رشته را از دفترچه انتخاب رشته کنکور دکتری انتخاب کند و در فرم انتخاب رشته ثبت کند. ترتیب انتخاب ها و رشته ها باید براساس علاقه داوطلب اولویت بندی شود.

۳)داوطلبان پس از تکمیل فرم انتخاب رشته کنکور دکتری باید کد ۱۵ رقمی را دریافت کنند و منتظر اطلاعیه های سازمان سنجش در مورد اعلام حد نصاب پذیرش دانشگاه ها در آزمون دکتری باشند.

۴)در اعلام نتایج مرحله دوم، با توجه به لیست انتخاب رشته ها و تراز داوطلب (اگر از حد نصاب قبولی بالاتر باشد) پذیرش انجام می شود و سپس دانشگاه ها، داوطلبان را در زمانی که خود دانشگاه مشخص می کند به مصاحبه دکتری دعوت می نمایند.

۵)همچنین توجه داشته باشید که اعلام نتایح نهایی انتخاب رشته کنکور دکتری از طریق سایت سازمان سنجش، طبق روال همیشه انجام نمی شود. بلکه دانشگاه مربوطه خبر قبولی در مصاحبه را از طریق تماس تلفنی اعلام خواهد کرد.

 

انتخاب رشته کنکور دکتری

مشاوره انتخاب رشته کنکور دکتری در مرکز مشاوره تلفنی مجیب

برای آگاهی بیشتر درمورد انتخاب رشته کنکور دکتری، انواع دانشگاه ها و شرایط آن ها و بهترین و صحیح ترین انتخاب رشته کنکور دکتری با مرکز مشاوره تلفنی مجیب تماس بگیرید. مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب، با بهره گیری از بهترین و خبره ترین روانشناسان کشور، در تمامی طول روز و ایام هفته، حتی روزهای تعطیل، پاسخگوی تماس های شما دوستان محترم است. شما می توانید بعد از اتمام کنکور دکتری، با مشاورین سایت زندگی ما تماس بگیرید تا آن ها در فرایند انتخاب رشته صحیح به شما کمک کنند. انتخاب رشته یکی از مهم ترین کارهایی است که در سرنوشت شما تاثیر دارد و اگر آن را به درستی و با کمک متخصص انجام ندهید به مشکلات فراوانی در زندگی آینده برمی خورید. یک انتخاب رشته غلط کل زندگی شما را تا آخر عمر تحت تأثیر قرار می دهد. پس سعی کنید این کار را به درستی و درکنار افراد خبره انجام دهید. مشاوران سایت زندگی ما، با استفاده از جدیدترین و به روزترین متد های تحصیلی، با شما صحبت می کنند و در نهایت پس از شناخت اولویت ها و علایق شما، در فرایند انتخاب رشته کنکور دکتری، پا به پای شما حرکت می کنند. مشاورین تحصیلی ما، مانند دوستانی صمیمی و دلسوز، برای مراجعین خود وقت گذاشته و با حوصله فراوان پای صحبت های شما دوستان می نشینند. یکی دیگر از مزیت های مرکز مشاوره تلفنی مجیب این است که مراجعین عزیز، بدون هیچ اتلاف وقتی، بدون اینکه زمان خود را صرف ماندن در ترافیک های سنگین شهری کنید، در منزل خود تلفن را برداشته و با شماره های سایت زندگی ما تماس می گیرید. به راحتی می توانید بدون حضور در مرکز مشاوره، با استفاده از تلفن، یک انتخاب رشته صحیح و باکیفیت در مقطع دکتری داشته باشید. همچنین می توانید روانشناس یا متخصص موردنظرتان را انتخاب کرده و با مشاورین آقا یا خانم صحبت کنید. هزینه مشاوره در سایت زندگی ما، برای رعایت حال دوستان عزیز طبق تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور می باشد. شعار ما : آرامش سهم همه مردم ایران زمین است. با ما تماس بگیرید تا یک دانشجوی موفق شوید.

لطفا برای گفت و گو با مشاورین ما از ساعت ۰۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی روزهای هفته و حتی ایام تعطیل با مرکز مشاوره تلفنی مجیب به شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه