تخیلات ذهنی و ترس از تاریکی

تخیلات و ترس از تاریکی
   

تخیلات و ترس از تاریکی تنها به دوران ترس های غیر منطقی در کودکی اختصاص نمی یابند. کودکان قطعا رشد می کنند و سعی به انجام تجربه های تازه دارند. کودکان امکان دارد هر چیز پیش پا افتاده ای را به چیز بزرگ و ترسناکی تبدیل کنند چرا که آن ها از قوه تخیل بالایی برخوردارند و می توانند تصویر های ذهنی عجیبی خلق کنند. پس لازم است که با این حس ترس آن ها درست برخورد شود تا از بوجود آمدن مشکلات در آینده آن ها پیشگیری شود.

 

کلمات کلیدی( تخیلات و ترس از تاریکی|ترس از تاریکی | بروز ترس از تاریکی| درمان ترس از تاریکی| کابوس های شبانه کودکان | بهترین مرکز مشاوره در تهران )
زمان مطالعه تخمینی : ۶ دقیقه

بررسی تخیلات و ترس از تاریکی

لازم است بدانید که انسان ها به آسانی می توانند هر چیز ترسناکی یا دلهره آوری را در تاریکی تصور کنند در افراد بزرگسال به دلیل مصونیت در مقابل ترس های تخیلی این امر چندان اتفاق نمی افتد؛ بنابراین غیر عادی نیست که برخی از کودکان به دلیل تخیلات و ترس از تاریکی چیز های وحشتناکی را در محیط تاریک تصور کنند؛ اما زمانی که این ترس ها بیش از حد شوند نیاز به درمان دارند. در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب شما می توانید از خدمات بهترین روانشناسان به صورت تلفنی و همه روزه بهره مند شوید.

تخیلات و ترس از تاریکی

علت تخیلات و ترس از تاریکی کودکان

از آن جا که کودکان از قدرت تخیل بالایی برخوردارند و تا آن جا که در دنیای آن ها تمام موجودات خیالی واقعی هستند. پس ترسیدن آن ها در تاریکی یکی از این موارد است؛ زیرا جدا کردن تصورات خیالی آن ها از چیز های واقعی کمی دشوار است. تخیلات و ترس از تاریکی آن ها می تواند شامل صدای در یا پنجره یا جیر جیر کمد و یا سایه های روی دیوار باشد. بهتر است که از گذاشتن فیلم های وحشتناک و خواندن داستان های تخلیلی ترسناک در جلو آن ها حتما اجتناب کنیم.

راهکارها برای مقابله با تخیلات و ترس از تاریکی

نکته اینجاست که ترس از تاریکی نشان دهنده هوش کودک است نه حماقت آن ها، پس هیچ وقت یک کودک را در این مورد مسخره نکنید. شما می توانید با کسب کردن اطلاعات در این مورد و پیدا کردن راهکار های آرامش بخش به کودکتان اعتماد به نفس دهید. برای از بین رفتن تخیلات و ترس از تاریکی کودکان می توان یک چراغ خواب در بالای سر آن ها قرار داد یا چراغ جای دیگری را روشن گذاشت. در بعضی موارد می توانید در کنار کودک بمانید تا او بخوابد اما این کار را همیشه تکرار نکنید، باعث وابستگی خواهد شد.

نکته اینجاست که ترس از تاریکی نشان دهنده هوش کودک است نه حماقت آن ها، پس هیچ وقت یک کودک را در این مورد مسخره نکنید.

جلوگیری از دیدن کابوس کودکان

اگر متوجه شدید که فرزند شما یک فیلم یا برنامه تلویزیونی نامناسب و ترسناک را دیده است برای اینکه هنگام خوابیدن دچار تخیلات و ترس از تاریکی و همچنین کابوس شبانه نشود بهتر است که با انجام دادن کار های از قبیل:

  • نوازش
  • شانه کردن موها
  • صحبت کردن
  • مسواک زدن
  • آهنگ خواندن

او را به دنیای واقعیت باز گردانید. یا با او راجع به اتفاق های مثبت و خوب حرف بزنید تا ذهن او را از آن رویداد بد دور کنید. ضمنا می توانید با سایت زندگی ما برای راهکارها و اطلاعات بیشتر در این زمینه تماس حاصل فرمائید.


مقاله های جالب در رابطه با علل ترس از تاریکی:

رابطه کابوس های شبانه و ترس از تاریکی

پیشینه تاریخی ترس از تاریکی در انسان ها

آیا علل بروز ترس از تاریکی اتفاقاتی در گذشته افراد است؟


سنین شروع ترس از تاریکی

شاید ندانید که ترس از تاریکی در چه سنی آغاز می شود. در این قسمت شما را با این سنین آشنا خواهیم کرد:

  • معمولا بین سن ۲-۳ سالگی آغاز می شود.
  • ۵-۸ سالگی بیشتر می شود.
  • ۱۰-۱۲ سالگی کمی کمتر خواهد شد.

یکی از عامل هایی که موجب تخیلات و ترس از تاریکی در کودکان می شود. نوع تنبیه والدین است که به عنوان مثال از آن ها می خواهند که در یک جای تاریک مانند انباری یا زیر زمین بنشینند. همین امر موجب ترس از تاریکی خواهد شد که در دوران کودکی اتفاق افتاده است.

بررسی عوامل ترسناک ذهن کودک

در اکثر موارد که کودک می ترسد به دلیل آن است که او تخیلات و ترس از تاریکی را قبلا یا قبل از خواب در ذهن خود پرورانده است. چیز هایی مانند دزد ها یا هیولاها یا جادگرها و دیگر موجودات خیالی که باعث ترس از تاریکی آن ها شده است. با استفاده از اطلاعات تخصصی سایت زندگی ما می توانید با کودک خود صحبت کرده و مشکلات خواب او و ترس از تاریکی را از بین ببرید. شما می توانید از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمام ایام هفته حتی روزهای تعطیل از این خدمات تلفنی بهره مند شوید.

کاهش تخیلات و ترس از تاریکی کودکان

عواملی که باعث کاهش ترس از تاریکی کودکان شما می شوند را در این قسمت بررسی خواهیم کرد. در اولین اقدام باید علت اصلی ترس فرزند خود را شناسایی کنید. رفتار فرزند خود را در طول روز در نظر بگیرید و به حرکات او توجه کنید. علایق و چیز هایی که دوست دارد را بشناسید. از او بخواهید برایتان نقاشی بکشد. برای از بین رفتن تخیلات و ترس از تاریکی به نقاشی او توجه کنید معمولا اضطراب و ترس با رنگ های تیره همراه است. او را مجبور به کشیدن تصویری که باعث ترس او شده نکنید. کودک باید احساس امنیت و آرامش درکنار شما داشته باشد.

تخیلات و ترس از تاریکی

گفتن جملات مثبت و انگیزشی

هنگامی که فرزند شما می خواهد به رختخواب برود با گفتن جملات مثبت که ذهن او را آرامش میبخشد فکر او را درگیر افکار مثبت کنید تا احساس امنیت کند. کارهایی مانند مسواک زدن، شب بخیر گفتن به یکدیگر، خواندن داستان های ساده و لذت بخش، گفتن یک خاطره زیبا که بتواند دلهره و اضطراب کودک را از بین ببرد و از تخیلات و ترس از تاریکی او را دور نگه دارد. بعد از خوابیدن چند دقیقه نزد او بمانید. اگر کودک شما عادت دارد از خواب بپرد او را به اتاق خود دعوت نکنید چرا که اگر عادت کند ترک آن بسیار سخت خواهد بود.

انجام برخی از بازی ها در تاریکی

گاهی اوقات با کودکان خود در تاریکی بازی کنید. این کار باعث از بین رفتن تخیلات و ترس از تاریکی آن ها می شود. به عنوان نمونه می توان گفت پدر و مادر جلو نور یک شمع بنشینند و با دست خود سایه هایی جالب بر روی دیوار ایجاد کنند یا از کودک بخواهند آن ها را در تاریکی پیدا کند. هدف از این کار این است که کودک چیزی را که در هوای روشن میبیند بداند که در تاریکی هم همان چیز ها در سر جایشان قرار خواهند داشت.

خانواده ها و مشترکین می توانند برای دریافت مشاوره تخصصی از متخصصان و روانشناسان برترکشور با سایت زندگی ما تماس حاصل فرمایند و از خدمات آن ها راجع به تخیلات و ترس از تاریکی و علت کابوس های شبانه بهره مند شوند. شما می توانید از هر نقطه ایران بدون گرفتن کد یا صفر با این شماره، تماس حاصل فرمائید. شماره تماس:zendeghima.ir

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه