بازتاب مورو در نوزاد و بررسی عملکرد آن

بازتاب مورو
   

بازتاب مورو یکی از بازتاب های نوزادان است که در واقع شکل اول جنبش های انسانی جنبش های بازتابنده هستند که در طی چهار ماه آخر دوره جنینی و شش ماه پس از تولد اکثر جنبش های کودک بازتاب می یابد. بعضی از رفلکس های کودک قبل از شش ماهکی از بین می رود، مانند بازتاب مورو، اما برخی از انواع بازتاب های کودک جنبش های ارادی هستند که برای همیشه با او می مانند؛ مانند بازتاب گام زدن که بعد ها تبدیل به راه رفتن می شود.

کلمات کلیدی:(بازتاب مورو در نوزاد | بازتاب مورو |بررسی عملکرد مورو )

مدت زمان مطالعه: ۷ دقیقه

اگر حرکات داوطلبانه بازتاب های اولیه را جایگزین نکنند و این بازتاب ها باقی بمانند، رشد طبیعی کودک مختل خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید با سایت زندگی ما تماس حاصل فرمائید و از خدمات بهترین متخصصان به صورت تلفنی بهره مند شود.

عملکرد و سن شروع و پایان بازتاب مورو

شما می توانید نوزاد را در موقعیت طاقباز قرار دهید تا بازتاب مورو را در نوزاد مشاهده کنید، آن را از زیر شانه در هر دو طرف بکشید و ناگهان، کمی نرم، زیر شانه او را رها کنید به طوری که سر به عقب می افتد. در اولین پاسخ، کودک بازوها را به دو طرف باز می کند، دستانش را باز می کند و از حالت مشت خارج می کند و بعد از مدتی او بازوی خود را به داخل بازمی گرداند و به اولین حالت باز می گردد؛ مانند حالت بغل کردن در گذشته، وظیفه رفلکسهای مورو در انسان، کمک کردن به نوزاد بود تا به مادرش برسد. بازتاب مورو در شش ماهگی محو می شود.

بازتاب مورو

بررسی آسیب های بازتاب مورو

این بازتاب یکی از مفیدترین بازتاب ها برای تشخیص اختلالات روانپزشکی کودک است.

رفلکس نوزادان اغلب در هنگام تولد اتفاق می افتد و تقریبا شش ماه به طول می انجامد.

آسیب های بازتاب مورو شامل:

  • عدم دریافت انعکاس مورو می تواند نشانه ای از عملکرد بد سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) باشد.
  • ادامه این بازتاب پس از شش ماه نشان دهنده یک مشکل حرکتی حسی است.
  • همچنان فراتر رفتن از زمان این انعکاس، نشستن، سر و دیگر نقاط مهم حرکتی را مختل می کند.
  • این رفلکس دوطرفه است. اگر به صورت یک جانبه مشاهده شود، می تواند به علت شکستگی استخوان بازو، انقباض و پارگی عصب در بازو یا آسیب مغزی یک طرفه باشد.

اگر انعکاس مورو در کودک وجود نداشته باشد یا برای بیش از شش ماه ادامه یابد، باید پزشک خود را برای تشخیص دقیق تر ببینید.

انعکاس مورو یکی از مفیدترین بازتاب ها برای تشخیص عصب روانشناختی کودک است. این بازتاب اغلب در هنگام تولد اتفاق می افتد و تقریبا ۴-۶ ماه طول می کشد.

تجزیه و تحلیل بازتاب مورو

انعکاس مورو یکی از مفیدترین بازتاب ها برای تشخیص عصب روانشناختی کودک است. این بازتاب اغلب در هنگام تولد اتفاق می افتد و تقریبا ۴-۶ ماه طول می کشد. بازتاب مورو را می توان به روش های مختلف نامید.

یک روش این است که کف دستتان زیر سر کودک قرار داشته باشد و سپس ناگهان، اما نرم، چند اینچ پایین تر قرار دهید. این روش باعث خم شدن بازوها، انگشتان دست و پا می شود. پاسخ مشابه زمانی صورت می گیرد که کل بدن نوزاد نگه داشته شده و ناگهان ۳ تا ۴ اینچ (بین ۷ تا ۱۰ سانتی متر) پایین تر قرار دهید. همچنین، هنگامی که به سطحی که کودک بر روی آن خواب است، ضربه بزنید نشان دهنده مورو به طور طبیعی است و آن را مشاهده خواهید کرد.

عدم شکل گیری بازتاب مورو

عدم پاسخ به مورو نزدیک تولد می تواند نشانه ای از عملکرد بد سیستم عصبی مرکزی باشد. ادامه این بازتاب پس از تکرار دوباره انتظار می رود نشانه ای از یک مشکل حسی حرکتی است. علاوه بر این، تاخیر در ادامه این انعکاس، نشستن، کنترل سر و نقاط برجسته دیگر (نقاط عطف) حرکتی را به تعویق خواهد انداخت. عدم تقارن بازتاب مورو می تواند آسیب مغز یک طرفه را نیز نشان دهد. ضمنا جهت کسب اطلاعات لازم در این زمینه و دریافت مشاوره می توانید با سایت زندگی ما تماس حاصف فرمائید به صورت همه روزه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب می توانید اقدام نمائید.


مطالب زیر را در خصوص نوزادان می توانید مطالعه کنید:

مراحل شش گانه تقلید نوزاد

بررسی حالت های خواب نوزاد

بررسی مراحل هفت تا یازده ماهگی نوزاد


 تشخیص حالت بازتاب مورو

در این بازتاب، یکی از نشانه های مهم این است که هنگامی که رفلکس فعال شود، کودک از تمام انرژی و تلاش خود برای یافتن غذا، تحریک و لجبازی استفاده می کند.

انعکاس مهار بازتاب مورو:

  • افزایش هماهنگی چشم و دست
  • آموزش کنترل عمومی بدن
  • جدا کردن حرکات چشم از سر نوزاد
  • جدا کردن حرکات سر از تنه
  • تسهیل کنترل قسمت بالایی سر

دلیل اتفاق بازتاب مورو

همانطور که گفتیم، انعکاس پاسخ های طبیعی و غیر ارادی نوزادان است که باعث زنده ماندن و محافظت از آنها می شود، اما دقیقا علت بازتاب مورو مشخص نیست. مرحله اول به احتمال زیاد به عنوان یک زنگ هشدار عمل می کند و مرحله بعدی، زمانی که نوزاد جنین می شود، به او کمک می کند تا نزدیک ترین چیز را برای محافظت از خود در برابر سقوط استفاده کند و به آن وصل شود. جهت انجام مشاوره به صورت تلفنی می توانید در ایام تعطیل نیز با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل فرمائید و از خدمات آن ها استفاده کنید.

طریقه ایجاد بازتاب مورو در کودک

ابتدا کودک را در یک سطح صاف قرار دهید. شانه او را کمی بالا قرار دهید و سپس دستها را به طور ناگهانی رها کنید. تنها چند سانتیمتر کافی است هنگامی که کودک به طور ناگهانی در زیر سرش احساس کند که خالی شده است، عکس العمل مورو را از خودش نشان می دهد.

بازتاب مورو

زمان شروع و پایان بازتاب مورو نوزاد

بازتاب کودک مورو به تدریج در عرض ۵-۶ ماه پس از تولد ناپدید می شود. به طور طبیعی، در هفته ششم، عضلات گردن کودک شما قوی تر خواهند شد و تعادل کلی و توانایی کودک برای حمایت از خودش افزایش می یابد. کودک با تمرین بازتاب مورو به تدریج حرکات ارادی را توسعه می دهد. در طول ۴-۶ ماهه، بهتر است نوزاد را از حالت قنداق کردن بیرون بیاورید.

قنداق مانعی برای بازتاب مورو

قنداق کردن علاوه بر مزایای دیگری برای کودک، باعث می شود که کودک برای خواب راحت باشد. قنداق حرکات کودک را کم و محدود می کند و او را گرم خواهد کرد. به همین دلیل، قنداق یک روش به طور سنتی و راهی برای آرام کردن نوزاد در سراسر جهان است. گریه کودک شما ممکن است چیز دیگری باشد؛ اما مانع از ایجاد بازتاب مورو خواهد شد و به طور مشخص نمی توان این بازتاب را در نوزاد مشاهده کرد.

برای دریافت مشاوره تخصصی و تلفنی با بهرتین مشاوران و متخصصان کشور می توانید از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب به صورت همه روزه در تمام ایام هفته حتی روزهای تعطیل با سایت زندگی ما تماس حاصل فرمائید. ضمنا جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با بازتاب مورو در نوزادان می توانید با شماره زیر تماس حاصل نمایئد. جهت مشاوره مشترکین از سراسر ایران می تواند بدون گرفتن کد یا صفر با این شماره تماس بگیرند. شماره تماس:zendeghima.ir

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه