درمان اختلال ملال جنسیتی

درمان اختلال ملال جنسیتی
   

اختلال ملال جنسیتی چیست؟

اختلال ملال جنسیتی، اختلالی است که شخص از وضعیت فیزیولوژی جنسی خود راضی نیست. یعنی تمایل دارد مخالف جنسیتی که دارد شناخته شود. اگر پسر است، دوست دارد در جامعه به عنوان دختر یا برعکس اگر دختر است به عنوان پسر شناخته شود. در علم روانشناسی بین جنس و جنسیت تفاوت وجود دارد. به طور طبیعی، جنسیت هر فردی کاملا باید منطبق با جنس او باشد.

کلمات کلیدی:( درمان اختلال ملال جنسیتی |ملال جنسیتی | فیزیولوژی جنسی |نشانه های اختلال ملال جنسیتی )

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

بنابراین یک فرد معمولی که از نظر آناتومی و فیزیولوژی، پسر است، جنسیت او هم پسرانه است. اما در مورد اختلال ملال جنسیتی، قضیه فرق می کند. یعنی کسی که اختلال ملال جنسیتی دارد، برخلاف اینکه از نظر فیزیولوژی وآناتومی متعلق به یک جنسیت خاص است ولی احساس تعلق و علاقه به آن جنسیت نمی کند و دوست دارد جامعه و اطرافیان، او را با جنسیتی مخالف جنسیت خودش بشناسند. بنابراین رفتارهای ظاهری خود را با جنس مقابل خود که دوست دارد آنطور باشد، هماهنگ می کند. یعنی شبیه به جنس مخالف خود لباس می پوشد، آرایش می کند، بازی می کند وحتی از لحن و کلمات جنس مخالفش استفاده می کند. او به دنبال فعالیت ها و رفتارهایی که مخصوص جنس مخالف است، می گردد و می رود.

علائم اختلال ملال جنسیتی

مهم ترین نشانه برای تشخیص اختلال ملال جنسیتی، این ویژگی است که فرد با وجود داشتن خصوصیت های جنسیتی خاص، معتقد است که به جنسیت مقابل خود تعلق دارد و از پذیرش جنسیت واقعی خود امتناع می ورزد. او حتی دوست دارد با همجنس خودش ازدواج کند.

مقالات پیشنهادی مجیب

مطالب مرتبط با این موضوع را می توانید در عناوین زیر مطالعه فرمایید:

اختلال ملال جنسیتی چیست

اختلال شخصیت دون ژوان


بعضی از این افراد اقدام می کنند که از لحاظ آناتومی و فیزیکی نیز خودشان را تغییر دهند و از هورمون های جنسی مخالف استفاده می کنند که از لحاظ ظاهری وفیزیولوژی هم شبیه جنس مقابل شوند. از تعداد افرادی که این عمل جراحی تغییر جنسیت را انجام می دهند، حدود ۶۰ درصد با هویت جدید خود کنار می آیند و سازگار می شوند، ولی ۴۰ درصد همچنان ناراضی باقی می مانند. دو دسته نشانه و علامت برای تشخیص اختلال ملال جنسیتی وجود دارد:

نشانه های اختلال ملال جنسیتی در کودکان

در کودکان، رفتارهای جنسیتی در بین سنین ۲ تا ۴ سالگی ممکن است شروع شود. همان سنی که به صورت طبیعی، کودکان رفتارهای مطابق با جنسیت خود را آشکار می کنند.

اما در کودکان مبتلا به اختلال ملال جنسیتی، نشانه هایی از رفتار متقابل با جنسیت خود به صورت مستمر دیده می شود. آن نشانه ها عبارتند از:

  • میل شدید به اینکه جنسیت دیگر داشته باشد
  • تمایل شدید به پوشیدن لباس های جنسیت دیگر
  • ترجیح به نقش های جنسیت مخالف در بازی ها
  • ترجیح برای بازی با اسباب بازی ها یا فعالیت های جنس مقابل
  • ترجیح به داشتن هم بازی از جنس مخالف
  • داشتن دید منفی به آناتومی و فیزیولوژی جنسی

نشانه های اختلال ملال جنسیتی در بزرگسالان

در بزرگسالان نشانه ها و علائم اختلال ملال جنسیتی، طبق راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی، تشخیص داده می شوند. اختلال ملال جنسیتی بر اساس آن که نشانه ها حداقل دو مورد زیر را نشان دهند به طوری که حداقل شش ماه طول بکشد، تشخیص داده می شود:

  • تمایل شدید برای از بین بردن خصوصیات جنسی خود
  • تمایل شدید به داشتن خصوصیات جنسی جنس مقابل
  • تمایل شدید به اینکه جنسیتی مخالف با جنسیت خودش، داشته باشد.
  • تمایل شدید به رفتارهایی شبیه جنس مخالف
  • اعتقاد محکم به اینکه احساسات و واکنش هایش متعلق به جنس مقابل است.

علل اختلال ملال جنسیتی

علت اختلال ملال جنسیتی نامشخص است اما به تأثیرات هورمونی هنگام بارداری و در رحم به چشم یک گزینه پررنگ نگاه می شود. این اتفاقات نادر است اما ممکن است در دوران کودکی یا بزرگسالی اتفاق بیفتد. علل دیگری نیز برای اختلال ملال جنسیتی گفته شده که تعدادی از آن ها عبارتند از:

خلق و خو یا روحیه فرد روی اختلال ملال جنسیتی تأثیرگذار است

سن شروع اختلال ملال جنسیتی معمولا بین ۲ تا ۴ سالگی است. همچنین در مورد افراد مبتلا به اختلال ملال جنسیتی، رفتار نادرست با جنس دختر یا پسر در اوایل سنین پیش دبستانی ایجاد می شود. به بیان دیگر کودک از همان دوران کودکی لباس های جنس مخالف را می پوشد، اسباب بازی های جنس مخالف را بازی می کند و همبازی های جنس مخالف را برای بازی انتخاب می کند. در کل خود را متعلق به جنس مقابل می داند.

تأثیر محیط، بر فرد دچار اختلال ملال جنسیتی

مردان مبتلا به اختلال ملال جنسیتی، هم در کودکی و هم در نوجوانی بیشتر از مردان بدون اختلال ملال جنسیتی، برادران بزرگتر دارند. همچنین این افراد امکان دارد قبلا مبتلا به اختلال مبدل پوشی جنسی که به صورت خودزن خواهی در می آید، باشند( خودزن خواهی به معنی برانگیختگی جنسی همراه با فکر یا تصور خویش به صورت زن).

تأثیر ژنتیک و فیزیولوژی فرد، بر اختلال ملال جنسیتی

در افراد مبتلا به اختلال ملال جنسیتی به نظر می رسد افزایش سطح آندروژن(در زنان پر مو، اما خیلی پایین تر از سطح طبیعی در مرد یافت شده است) در اشخاص ۴۶ XX وجود دارد. همچنین در مورد افراد مبتلا به اختلال ملال جنسیتی مقداری نقش ژنتیک برای تمایل به تغییر جنسیت خانوادگی ضعیف در بین دوقلو های یک تخمکی در مقایسه با خواهر یا برادر های غیردوقلو برای تمایل به تغییر جنسیت وجود دارد.

 

درمان اختلال ملال جنسیتی

درمان اختلال ملال جنسیتی در سایت زندگی ما

بهترین راه درمان اختلال ملال جنسیتی، ارتباط گرفتن با اشخاص باتجربه و خبره برای مشاوره، در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب است. اختلال ملال جنسیتی، مشکلی است که تنها از راه صحبت و مشاوره حل می شود. و اگر این امر توسط شخص ماهر و متخصصی انجام نشود، ممکن است فرد بیمار را دچار مشکلات بیشتری کرده و نتواند او را درمان کند. مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب، با بهره گیری از بهترین و خبره ترین روانشناسان کشور، در تمامی طول روز و ایام هفته، حتی روزهای تعطیل، پاسخگوی تماس های شما مراجعین محترم است. متخصصان سایت زندگی ما، با استفاده از جدیدترین و به روزترین متد های علم روانشناسی، به معاینه و صحبت با بیماران می پردازند و در نهایت پس از تشخیص درست بیماری، مراحل درمان را آغاز می کنند. مشاورین سایت زندگی ما، مانند پدر و مادری دلسوز، برای مراجعین خود وقت گذاشته و با حوصله فراوان پای صحبت های شما مراجعین عزیز می نشینند. آن ها بدون هیچ محدودیت زمانی پاسخگوی شما هستند و مشکلاتتان را با حفظ امنیت کامل، حل می کنند. یکی از مزیت های مرکز مشاوره تلفنی مجیب این است که شما عزیزان، بدون هیچ اتلاف وقتی، بدون اینکه زمان خود را صرف ماندن در ترافیک های سنگین شهری کنید، در منزل خود تلفن را برداشته و با شماره های سایت زندگی ما تماس می گیرید. همچنین می توانید مشاور یا متخصص موردنظرتان را باتوجه به مشکل خود انتخاب کرده و با مشاورین آقا یا خانم صحبت کنید. هزینه مشاوره در سایت زندگی ما، برای رعایت حال شما دوستان گرامی طبق تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور می باشد. شعار ما : آرامش سهم همه مردم ایران زمین است. با ما تماس بگیرید تا آرامش را سهم زندگی تان کنید.

برای گفت و گو با مشاورین مرکز ما از ساعت ۰۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی روزهای هفته و حتی ایام تعطیل با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب به شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه